De vloek van communicatie
Onze communicatie is tegelijk een zegen én een vloek. Wij gaan ervan uit dat de ander precies weet wat wij bedoelen. Dat is vaak niet het geval. Voorkom een hoop ergernis.
In the mood Met woorden op schrift kunnen we onder andere kennis overbrengen, oude verhalen levend houden en nieuwe verhalen ter amusement verzinnen. Spelend met toonaarden en toonhoogtes hebben we prachtige muziek om ons te vermaken, bij te huilen of bij te lachen. En hier begint het persoonlijke stukje al. Wanneer je 10 willekeurige mensen bij elkaar brengt zullen ze allemaal een ander favoriet boek of muziekstuk noemen, afgestemd op de persoonlijke voorkeur of eventueel de bui van dat moment.
Manipulatie Het Meta-model van NLP maakt onze communicatie een stuk begrijpelijker, omdat het duidelijk maakt hoé we nu precies communiceren en met welke intentie. Mensen in de reclamebusiness, politiek of het bedrijfsleven weten hier al alles van. Luister en huiver hoe je vaak op 3 verschillende manieren wordt gemanipuleerd zonder dat je het in de gaten hebt.
1. Weglating "Omdat je het waard bent" is een veelgehoorde reclame-uiting voor cosmetische producten. Bij dit zinnetje kun je tal van vragen stellen, zoals op 'wie' dit nu van toepassing is, waar 'het' over gaat en welke 'waarde' je mag verwachten. Het wordt aan de luisteraar overgelaten om deze vragen allemaal in te vullen. Inspelend op het feit dat vele vrouwen ontevreden zijn over hun lichaam of uiterlijk, zal dit product al snel als een 'must have' worden gezien. Zo zijn er natuurlijk tal van manieren om onduidelijk te communiceren en de betekenis aan de luisteraar over te laten.
2. Verdraaiing "Je voelt je lekker met een …" geeft een oorzaak en gevolg aan zonder in te gaan op de persoonlijke voorkeur. Een verdraaiing combineert 2 compleet verschillende zaken met elkaar – zonder in te gaan op de details – in de hoop dat de luisteraar zich hierdoor laat beïnvloeden.
3. Veralgemenisering "Wanneer je … gebruikt, wordt je leven mooier." Hoe je het ook wendt of keert, je kunt wel een deel van de zin ontkennen, maar niet de hele zin en dus nemen we het voor waarheid aan. Net zoals de politiek ons wil laten geloven dat wanneer we allemaal een beetje inleveren de economie zal verbeteren en de crisis wordt bezworen. Pas wanneer alles in kannen en kruiken is komen we te weten wie er wat moet inleveren. En meestal worden daar maar weinig mensen blij van.
Gemak dient de mens (niet) Eigenlijk komt het erop neer dat elk stukje communicatie meer vragen oproept dan het beantwoordt. De persoon die de uitdrukking 'spreken is zilver, zwijgen is goud' heeft bedacht, wist dit toen al. Om eerlijk te zijn, weten we dit allemaal wel. Waar het fout gaat, is onze gemakzucht, want wie heeft er nu zin om telkens maar vragen te blijven stellen bij alles wat we horen?
Bewustwording Met in het achterhoofd het bovenstaande communicatiemodel, kunnen we wat kritischer worden bij alle informatie die op ons afkomt in het dagelijkse leven. Onze persoonlijkheid en de bui van het moment bepalen hoe we iets interpreteren en welke betekenis we eraan geven. Bewuster luisteren behoedt ons voor te snelle en verkeerde beslissingen. Achteraf scheelt dit veel frustratie en onduidelijkheid.
LSD Hiermee suggereer ik niet dat we allemaal maar drugs moeten gaan gebruiken, maar wat ik hier wel mee wil zeggen is dat het draait om 3 dingen: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.
1. Luisteren Wat zegt de ander, en op welke toon en welk volume? Wanneer ik met mijn hond aan het trainen ben en ik corrigeer hem, dan doe ik dat met een bepaalde toon en een bepaald volume. Luistert mijn hond, dan moet ik acuut een andere toon aanslaan waardoor hij begrijpt dat ik hem beloon. Zou ik dat niet doen dan snapt hij er niks meer van en luistert hij vervolgens nergens meer naar. Dat geldt ook voor jouw gesprekspartner. Luister naar wat er gezegd wordt en op welke toon.
2. Samenvatten Vat in je eigen woorden samen wat je denkt dat de ander gezegd heeft. Hierdoor krijgt jouw gesprekspartner een idee wat je van de boodschap hebt begrepen.
3. Doorvragen Vraag om verduidelijking. Wat bedoelt de ander precies, gebruik zo veel mogelijk 'open vragen'. Open vragen beginnen bijvoorbeeld met wie, wat, waar, waarom of hoe. Dus eigenlijk alle vragen die niet met een simpel ja of nee te beantwoorden zijn. Je wil namelijk meer informatie om de boodschap van de ander zo duidelijk mogelijk te krijgen.
Maak taal begrijpelijk Taal vormt de basis van onze communicatie. Woorden hebben betekenis op basis van onze eigen ervaringen. Je erkent het wereldbeeld van de ander door:
- naar de ander te luisteren;
- te laten horen wat je begrepen hebt;
- door te vragen.
Zo voorkom je het communicatiegebrek.
|
Geef uw waardering |
Lezerswaardering: |
6,0 (12 stemmen) |
Hoe waardeert u dit artikel? |
|
|